1443 (n. st.), 23 mars. — Riom (Palais).
Charles, duc de Bourbonnais et d'Auvergne, etc., déclare avoir reçu par procureurs la foi et hommage de l'abbé d'Ébreuil, à la condition que ledit abbé lui fournisse dans 40 jours le dénombrement de tout ce qu'il tient de lui.
A. Original perdu, jadis scellé du sceau de secret en l'absence du grand.
B. Vidimus sur parchemin par Jean le Viste, lieutenant général du sénéchal d'Auvergne, signé, jadis scellé du sceau de la sénéchaussée d'Auvergne1, en date du 30 octobre 1443. 375 x 135 mm. Paris, Archives nationales, P 1361/1, n°948.
C. Copie sur parchemin, collationnée à l'original, en date du 25 juillet 1444. 265 x 200 mm. ; avec une simple queue de parchemin dont le sceau est absent. Paris, Archives nationales, P 1361/1, n°948.
Analyse : Titres de Bourbon, II, p. 282, n°5700.
Texte établi d'après B.
Charles, duc de Bourbonnois et d'Auvergne, conte de Clermont et de Fourez, seigneur de Beaujeu et de Chausteau Chinon, per et chamberier de France, a noz seneschal, procureur, tresaurier et clerc de noz fiefz, et a tous noz autres justiciers et officiers de nostredit païz d'Auvergne, ou a leurs lieutenans, salut. Savoir vous faisons que nostre amé et feal chevallier, messire Jacques de Chabanes, ou nom et comme procureur souffisamment fondé par lettres de procuracion de nostre amé et feal frere Pierre de la Roche, briant abbé de Esbreulle, de l'ordre de saint Benoit, nous a aujourd'uy fait foy et hommaige lige et le serment de feaulté de sa ville, chastel, chastellanie, juridicion et justice, cens et rantes de Esbreulle et generalement de tout ce qu'il a et puet tenir en fief de nous a cause et pour raison de nostredit païz et duchié d'Auvergne, esquelx foy et hommaige lige nous, en la personne de sondit procureur, icellui abbé avons receu, sauf nostre droit et l'autruy. Si vous mandons et a chascun de vous, si comme a lui appartiendra, que a cause desdiz foy et hommaiges non faiz vous ne molestés ou empeschés, ne faictes molester ne empescher en aucune maniere ledit abbé, maiz, se aucuns de ses biens ou choses estoient pour ce prins, saisis ou arrestés, mectés les lui ou faictes mectre ces lettres veues a plaine delivrance, pourveu que dedans quarante jours a compter de la date de ces presentes il sera tenu de bailler sa nommee et denombrement des choses dessusdictes par devens noz gens ad ce commis. Donné en nostre palais de Rom, soubz nostre seel de secret en l'absence du grant, le XXIIIe jour de mars, l'an de grace mil IIIIC quarante et deux.
Par monseigneur le duc.
(Signé :) Millet.
1. Protocole du vidimus : A tous ceulx qui ces presentes lettres verront et oront, Jehan le Vist, licencié en loiz, lieutenant general de noble homme et saige messire Jehan, seigneur de Langhat, chevalier, conseillier, chambellan monseigneur le duc de Bourbonnois et d'Auvergne, et son seneschal d'Auvergne, salut. Savoir faisons que nous avons veu et diligemment fait veoir et lire et transcripre unes lettres du seel secret de mondit seigneur le duc seellees, desquelles la teneur s'en suyt.
Édition : Jean-Damien Généro .
Consulter la bibliographie — Afficher le XML source de l'acte — Afficher la version pdf de l'acte.